Cevap: 4.Sınıf AÖF Stratejik Yönetim Ders Notlari
Ü N İ T E 4 Çevresel analiz ve teşhislerin niteliği ve önemi : Stratejik avantajların sağlanması ve seçimlerin etkili olabilmesi için işletme yöneticileri sürekli ve sistematik bir çevre analiz sistemi kurmalıdırlar.Çevresel analizlerin yapılması sorumluluğu ,özellikle tek ürünlü firmalarda üst yönetimin sorumluluğundadır. Bazı yakın çevre faktörlerinin analizi ve bunlara ilişkin teşhisler : A )Devlet ve yerel yönetim düzenlemelerine ilişkin faktörler : ( * ) a )Asgari ücret b )Yıllık ücret düzeyi c )Fiyat kontrolleri d )Eşit isdihdam olanakları e )Peşin ve indirimli satışlar f )İş güvenliği g )Reklam ve duyurular h )Vergi ve vergi indirimleri j )Gümrük tedbirleri k )Tekeli kaldıracak yasalar k )İthalat kısıtlamaları l )Antidamping B )Pazar koşulları ve müşterinin özelliklerine ilişkin faktörler: ( * ) a )Nüfus miktarı b )Nüfus piramidinin değişmesi c )Nüfusun gelir dağılımı d )Ürün veya hizmetlerin hayat eğrilerinin bulunduğu dönem e )Müşteri özellikleri C )Satıcılara ve satıcılar pazarına ilişkin faktörler :Satıcılar pazarda serbest rekabet halinde ise kontrol alıcılarda,oligopol ve monopol piyasalarda kontrol satıcılardadır.Eğer alıcılar rekabet halinde ise pazarın kontrolü satıcılardadır.Strateji uzmanlarının incelemesi gereken ilk konu rekabetin nasıl değiştiğidir. D )Finansal kurumlara ilişkin faktörler :İşletmenin sermaye maliyeti ( faiz+komisyon ) kârlılık oranının altında ise borçlanmaktan kaçınmaz.Fonların maliyetini etkileyen en önemli konu ise devletin para ve maliye politikalarıdır. E )Sendikal kurumlara ilişkin faktörler:Sendika ile işletme çatışmalı ise işletme daralma, sendika ile uyumlu ise büyüme stratejisini tercih eder. Rekabet : ( * )Dogrudan doğruya, dolaylı ya da ikame endüstrilerin ürünleriyle işletmenin pazarlarına mal ya da hizmet sunmaya çalışan faaliyetlerin bütünüdür. A )Rekabeti etkileyen faktörler : ( * ) a )Giriş hakkı :Her sektörün sermayesi farklıdır. b )Dış koruma :Ar-gelerin sonuçları patent hakları ile korunur. c )Yararlanılan pazar durumu d )Sektördeki kârların gelişme durumu e )Pazarın durumu f )Gelişmenin genel durumu Endüstride rekabet analizinin temel değişkenleri : ( * ) 1 )Satıcıların pazarlık gücü 2 )Alıcıların pazarlık gücü 3 )İkame endüstrilerinin o endüstri üzerindeki tehdit ve tehlikeleri 4 )Yeni giren firmaların yarattığı tehdit ve tehlikeler 5 )Mevcut olan rakipler arasındaki rekabetin şiddeti Satıcıların pazarlık gücü Girdileri farklılaştırma Satıcıları değiştirme maliyeti İkame girdilerin mevcudiyeti Endüstride satıcılar arasında birleşmeler Satın alınacak girdi hacmi Endüstride toplam alımların nispi maliyeti Girdilerin maliyetlere ve farklılaştırmaya etkisi Endüstride ileri entegrasyona bağlı geriye entegrasyon tehlikesi Alıcıların pazarlık gücünü belirleyiciler : Pazarlık kaldıracı Firmalar arası anlaşmalar Alınan malın miktarı Alıcının firma değiştirme maliyetleri Alıcıların piyasa ve firmalar hakkında bilgi düzeyi Alıcıların geriye doğru entegrasyon yeteneğinin olması İkame malların iyi bir duruma gelmesi Fiyat duyarlılığı Toplu alımların fiyatı Ürün farklılıkları Marka kimliği Kalite imajının etkisi Alıcı kâr ve çıkarları Karar verenlerin teşvikleri Endüstriye yeni giren firmaların yarattığı tehlikeler Ölçek ekonomisi Ürün farklılıklarına sahip olma Marka belirginliği ve kimliği Ürün değiştirme maliyetleri Sermaye ihtiyaçları Dağıtım kanallarına giriş Mutlak maliyet avantajları Hükümet politikası Misilleme yapma beklentisi B )Rakip işletmelerle ilgili analizler :Rekabetin çevresinde strateji uzmanlarının incelemesi gereken birinci konu rekabetin nasıl değişme gösterdiğidir.Yeni rakiplerin endüstriye girmesindeki engelleri incelemek gerekir. Hammadde teminindeki güçlükler Müşterilerin sadakati Ölçek ekonomilerinin kuvvetli oluşu Mevcut firmaların ana pazarlama kanallarına sahip olması Mevcut firmaların yeni firmaya karşı beraber hareket etmeleri 4 )Çevresel analizler için kullanılan teknikler : a )Tek değişkenli ekstrapolasyon b )Vak’a analizleri ,Alt-Üst sınır tahmin hesapları :Sorunlu işletmelerde rakam analizlerine dayanır. c )Dinamik modeller :Simulasyon, tarihsel benzetme, dinamik programlama, skolastik modellerden oluşur. d )Karar ağaçları , Morfoloji analizleri :İhtimal hesabına dayanır.(PERT, CPM tekniği ) e )Yapılandırılmamış uzman görüşü :Uzmanlar ile görüşme, panel, senaryo f )Yapılandırılmış uzman görüşü :Planlı görüşme,delphi tekniği, on-line bilgisayar etkileşimi g )Yapılandırılmış anket ve mülakatlar :Planlı mülakat, anket ve bilimsel araştırmalardır. h )Yapılandırılmamış anket ve mülakatlar :Sokak mülakatları, senaryo geliştirme, beyin fırtınası I )Çok değişkenli etkileşim analizleri :Girdi çıktı modelleri, ekonometrik modeller, faktör analizleri, kümeleme analizleri |