16 Haziran 2012, 14:55
|
#2 |
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
| Cevap: 4.Sınıf AÖF Stratejik Yönetim Ders Notlari
Ü N İ T E 2 AMAÇLAR :Amaçlar belli bir takım faaliyetleri gerçekleştirerek ulaşılmak istenen durumlardır.Örgütsel amaç, organizasyonun bir bütün olarak gerçekleştirmek istediği geleceğe ilişkin bir konudur.İşletme ise amaçlara ulaşmak için bir araçtır.İşletmelerin iki çeşit amacı vardır. 1 )GENEL AMAÇLAR :İşletmenin bütününü ilgilendirir.Kısa sürelidir. a)Temel amaçlar :Optimal kâr etmeye dayanır.( * ) a )Çalışılan pazarın yenilenmesi b )Yenilik c )Verimlilik d )Fiziksel ve finansal kaynaklar e )Otonomi f )Güvenlik g )Esneklik h )Prestij ı )Likidite b )Sosyal amaçlar :Çıkar grupları ile ilişkilerini düzenler. a )Yönetici yetiştirme ve geliştirme b )İşçi yetiştirme ve geliştirme c )Halka karşı sorumluluk 2 )ÖZEL AMAÇLAR :Taktik ve eylemsel olaylarla ilgilidir. İkincil amaçlar : Genel amaçların elde edilmesi ile ilgili planlama süresi içinde belli faaliyetler olarak bölünen ve sabit kesin tarihler içinde erişilecek olan rakamlandırılmış hedefler dizisidir. Özellikleri : a )Genel amaçların bir işlevidir. b )Kısa sürelidir. c )Taktik ve eylemsel olaylarla ilgilidir. d )Farklı zaman süreleri için hesaplanabilir. e )Ulaşılacak hedefler olarak saptanır. f )Yılda bir kere gözden geçirilir. İkincil amaçlara örnekler :Toplam satış tutarı ,Müşteri sayısı ,Likidite oranı ,Personel sayısı ,Personel devir oranı, Yatırım tutarları, Eğitim bütçesi, Kayıp iş saati, Ürün tipi ve kârlılık rakamları Çalışan Personelin Normları Tablosu : ( * )Çalışan işçilerin ve uzman personelin verimini saptamaya yarar.Tablo işletmenin çok kısa süreli ve hatta kişisel hedeflerini gösterir. Bu normlara örnek olarak : ( * ) a )Asgari satış tutarı b )Müşteri ziyaretleri oranı c )Asgari satış tutarı d )Azami ve asgari reklam tutarı e )İnsan gücü saatleri sayısı f )Asgari mesai saatleri g )Birim zamanda işçi getiri miktarı h )Eleman maliyet normları j )Gerçekleşmesi gereken aylık ve yıllık satış hacimleri k )Stoklama ve ambalajlama kayıpları TEPE YÖNETİCİLER -->GENEL İŞ AMAÇLARI (TEMEL ,SOSYAL ) DEPARTMAN YÖNETİCİLERİ -->BİRİM , BÖLÜM ,SERVİS VE BAĞLI KURULUŞLARI İCRA ŞEFLERİ -->ÇALIŞAN PERSONELİN NORMLARI TABLOSU VEYA VERİM NORMLARINI BELİRLER. İşletmenin ekonomik amaçları : Ekonomik amaçlar faaliyetlerin verimi ve artırılmasıyla ilgilidir.Burada verim kriteri olarak gösterge kabul edilmiş , sonuçların ölçülmesi için ayarlama ölçeği kabul edilmiştir.İşletmelerde verim kriteri olarak kabul edilen en kullanışlı gösterge kârdır. Kârlılığın genel kabul görmüş ayar ölçüsü ise :Kârlılıktır. ( * ) Kârlılık =Kâr /Sermaye X 100 Uzun dönemli ekonomik amaçlar :Faaliyet konusunun seçiminde en önemli gösterge kârlılık oranıdır.Kârlılığı koruması ve büyümesi için hedefleri benimsemesi gerekir. a )Mevcut pazarda ürünlerini satma arzusu b )Verimlilik c )Nakit akışı d )Net kâr e )Ürün farklılaştırmak f )Mevcut ve yeni pazarda müşteri miktarını artırmak g )Mevsimsel ve dönemsel dalgalanmalara önlem almak h )Verimsiz faaliyetlere son vermek A )Kârlılık : Amaçlar sisteminin ilk elemanıdır.İşletmenin kârlılığını ölçmek için yatırımların getirisinden söz edilir.Hisse senetlerinde ise kârlılıktan çok borçlanma oranı ile ilgilenirler. Borçlanma oranı =Özkaynaklar / Borçlar ( * ) Kârlılık bu kadar önemli iken firmaların düşük gelir getiren faaliyet konularında çalışmalarının temel nedeni risk derecesinin düşük olmasıdır. B )Büyüme : Sayısal :Makine, şube, personel sayısı Niteliksel :Teknoloji, çalışanların eğitimi Büyümeye yönelmenin faydaları : a )Maliyetlerdeki düşüşler saptanıp yeni müşteri kitlesi hesaplanır. b )Bilgisayar ile edilecek tasarruflar hesaplanır. c )Ar-ge biriminin hizmet görmesine olanak sağlar. d )Sınırlı sermaye kaynaklarını artırabilecektir. Takip edici işletme :Kritik boyutun altında bulunur. Direnen işletme :Kritik boyut seviyesinde faaliyet yapar. Liderlik yapan işletme :Kritik boyutun üzerinde bulunur. Kantitatif büyüme :Üç adet kriter vardır. a )Sayısal büyüme aracının homojen olması isteniyorsa üretim ve satış hacimlerinden hareket edilir.(Demir ,çelik ,çimento sanayi) b )Ürünlerin özellikli ve değişken olduğu endüstrilerde satış tutarı gibi parasal değerlere bakılır. (Otomobil endüstrisi) c )Maddi ve beşeri varlıkların sayısına bakılır.(Şube ve ajans sayısı ) Niteliksel büyüme :Genel olarak büyüme amacı satış tutarlarının yıllık ortalama gelişimi ile ölçülür.Bunun içinde firmanın nakit akışı çok önemlidir. C )Güvenlik : Risk :Büyük ölçüde iradenin dışında ve zararlara neden olan bir olayın rastlantısıdır.İşletme riski önlemek için iki tür davranabilir. a )Defansif (Savunma) güvenlik : Nötrleştirme : ( * )Risk yaratan elemanını etkisiz kılarak belirsizliği azaltma yoludur.(Yerli sanayiyi koruyucu gümrük tedbirleri gibi) Denkleştirme : ( * )Risklerin birikiminden kaçınma yoludur.Üç ölçü aracı vardır.(Bağımsız müşteri sayısı, Ürünlerin satıldığı pazar sayısı, Sahip olunan bağımsız teknoloji sayısı ) b )Ofansif (Hücum) güvenlik Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. aha az risk taşıyan faaliyetlerdir. Teknolojik yenilik imkanları Ar-ge servislerinin gücü Öz ve yabancı sermaye Çalışan eleman sayısı Ofansif ve defansif güvenlik dış güvenlik içindir. İç güvenliği sağlamak için sadece defansif araçlar kullanılır. D )Otonomi :İşletmenin geleceğine hakim olmayı gerektiren amaçtır.İşletmenin yönetim özgürlüğüdür. İşletmenin ekonomik olmayan amaçları : a )İşletmenin dışından kaynaklanan baskılar :Devlet ,halk ve müşterileri tarafından yaratılır. b )İşletmenin içinden kaynaklanan baskılar :Personelin özellik ve kişisel değerlerine bağlıdır. Kişisel amaçların ekonomik olmayan amaçlara etkileri : a )Kişilerin ekonomik amaçları :Kazanç artırma,Tasarruf elde etme,Geleceği garanti etme,Çalışma emniyeti b )Kişilerin ekonomik olmayan amaçları :İnsan sevgisi, Kişisel ahlak, Sosyal sorumluluk, Çevrede tanınma, Riskli teşebbüslere girme Sosyal sorumluluk ve sosyal anlaşma : Sosyal sorumluluk : ( * )İşletmenin ekonomik ve yasal koşullara, iş ahlakına, işletme içi ve dışı kişilerin beklentilerine uygun bir çalışma stratejisi gütmesidir. Sosyal anlaşma : ( * ) İki veya daha fazla kişi veya kurumun aralarındaki ilişkilerden ortaya çıkan karşılıklı anlayış ve beklentiler toplamıdır. Sosyal sorumluluğun kapsamı : 1 )Yöneticilerin hissedarlara yükümlülükleri 2 )Çevreye istihdam olanaklarının sağlanması 3 )Tüketicinin korunması 4 )İş ahlakı 5 )Çevre korunması 6 )İnsanlığı karşı duyulan ihtiyari sorumluluklar ( Eski mahkum, sakatlara iş bulma gibi. ) (Uluslararası düzeyde, Ulusal düzeyde, İşletme personeli düzeyinde ) |
| |