KÖPRÜNÜN İNŞAAT AŞAMALARI VE AÇILIŞI
Avrupa’yı Asya’ya bağlayan “1. Boğaziçi Kö
prüsü”nün temeli Beylerbeyi ayakları şantiyesinde; 20 Şubat 1970’de törenle atıldı. Kabataş ve Kadıköy’den kalkan 2 adet şehirhatları vapuru, davetlileri taşıyarak tören alanına getirdi. 21 pare top atışıyla çalışmalar başladı...
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
20 Şubat 1970: Temel atma töreni (Beylerbeyi)
Mart 1970’de Ortaköy ayaklarının kazısı başladı. Hemen ardından da Beylerbeyi ayaklarının kazısı başladı...
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
4 Ağustos 1971: Kule montajı
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
17 Ağustos 1971: Kule montajı
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
Ortaköy kulesinin inşaatı
Mayıs 1971’de Ortaköy çelik kulelerinin montajına başlandı. Beylerbeyi kulelerinin montajına ise Temmuz 1971’de başlandı. 1972’nin Ocak ayında her iki çelik kule de yükseldi.
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
Dikey kulelerin birbirleriyle yatay olarak bağlanması
Kuleler tamamlanınca Ortaköy’den Beylerbeyi’ne kadar denizin yüzeyine, birbirine paralel; 2 adet kılavuz halat serildi ve bunlar kulelerden aynı anda çekilerek, ilk birleşim sağlandı (Ocak 1972).
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
Taşıtıcı çelik halatların çekimi
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
Taşıyıcı halatlarla ilk bağlantı
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
Beylerbeyi kulesi
Ardından, tellerin gerilim ve büküm işlemleri 10 Haziran 1972’de başladı ve kö
prünün açılışına kadar sürdü.
İtalya ve İngiltere’de hazırlanan, içi boş kutular şeklindeki 60 adet tabliyeyi oluşturacak olan paneller, demonte vaziyette denizyoluyla getirilerek, Göksu birleştirme şantiyesine bırakıldı ve burada montajları yapılmaya başlandı...
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
Tabliye dikey kesiti
Tabliyeler; Kö
prü’nün üzerindeki trafik akışını sağlayacak olan yolu oluşturan, içleri boş ve her iki uçlarındaki dikey taşıyıcı halatlar yardımıyla, kulelerdeki gerili çelik halatlara salıncak gibi asılan ve birbirlerine lego oyuncakları gibi bağlanan, rijitleştirilmiş taşıyıcı bloklardı.
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
21 Şubat 1972: Kılavuz halatlar çekili
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
Kuleler (henüz tabliyesiz)
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
Kulelerden birinin içi
Aralık 1972’de ilk tabliye kö
prüye gerilen çelik halatlara, salıncak sistemiyle monte edilmeye başlandı. Kulelerin tepesindeki vinçler yardımıyla ve palangalar vasıtasıyla içi boş tabliyeler askı halatlarına bağlandılar. Tabliyelerin yukarı çekilmesine kö
prünün ortasından başlandı ve sırasıyla iki uca doğru eşit sayıda çekildi.
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
Tabliyelerin orta kesimden başlayan montajı
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
Tabliye montajı devam ediyor
26 Mart 1973’de son tabliye de montajlandı. Ardından 60 adet tabliye birbirine kaynaklandı. Böylece, ilk kez yürüyerek Asya’dan Avrupa’ya geçildi...
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
26 Mart 1973: Son Tabliye denizden montaja getirilirken
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
26 Mart 1973: Son Tabliyenin Montajı tamamlanmak üzere
Nisan 1973’de kauçuk alaşımlı çift kat asfaltının dökümüne başlandı.
1 Haziran 1973’de asfalt döküm işlemi tamamlandı.
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
Kö
prü üzerinde kauçuk menşeili Asflatlama
Kulelerin altındaki geçiş noktalarına, kö
prüdeki genleşmeye uyum sağlaması amacıyla dönen-levhalar (rolling leaf) monte edildi.
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
23 Temmuz 1973: Rolling leafların montajı
Yaklaşım viyadüklerinin inşasına (Ortaköy ve Beylerbeyi üzerinden geçen) Şubat 1973’de başladı ve Mayıs 1973’de bitirildi.
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
Yaklaşım viyadüğü inşaatı
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
Ortaköy Yaklaşım viyadüğü inşaatı (Lido’nun yanı)
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
20 Temmuz 1973: Yaklaşım viyadüğü inşası
8 Haziran 1973’de ilk defa araçla geçiş tecrübesi yapıldı.
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
Yaklaşım viyadüğü inşaatı
(Bu arada; 15 Mart 1974’de Çevreyolu’nun önemli geçişlerinden olan; Haliç Kö
prüsü’nün iki yakası birleştirildi ve yaya olarak geçildi. 10 Eylül 1974’de de Haliç Kö
prüsü açıldı).
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
(Haliç Kö
prüsü’nün inşaatı (henüz bitirilmiş ve Çevre yolunun bağlantısı tamamlanmış) 1973 sonları)
Tüm çalışmalar tamamlandı ve kö
prü açılışa hazırlandı...
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
İnşaat bitmek üzere
... Ve Kö
prü 30 Ekim 1973’de törenle açıldı... (Cumhuriyet’in 50. Yıldönümü)
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
Açılış sabahı
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
30 Ekim 1973-Açılış Günü Hazırlıkları-Mobil Şeref Tribünü Araçları gidiyorlar
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
Açılış töreni. Yeni alınan Büssingler misafirleri getirmişler ve beklemedeler...
Kö
prünün açıldığı gün halk o kadar yoğun bir ilgi gösterdi ki, onbinlerce kişi aynı anda kö
prünün üzerinde Asya’dan Avrupa yakasına doğru ve bir süre sonra da her iki yakaya doğru karşılıklı yürümeye başladı (Kö
prüyü ertesi günü çalacaklar (!) ya, onun endişesi herhalde, “
Aman köprünün başına bir şey gelmeden, bir an önce ben de üzerinden bir kere geçeyim bari” psikolojisi). Açılış şerefine araç yolundan da yayalara yürüme izni verilince, kö
prünün üzerinde yaya adımlarının çokluğu ve bu yoğunluğun homojen olarak kö
prünün tüm yüzeyine yayılması sonunda rezonans artışı had safhaya girerek, kö
prü salıncak gibi sallanmaya başlayınca, daha ilk günden kö
prümüz çökmesin korkusuyla, derhal yaya geçişine son verildiğini gazeteler günlerce yazdılar...(Gerçekten de lastik tekerlekli araçların geçişleri yerine onbinlerce adımın aynı anda zemine yaptığı darbesel etki, lastik tekerlekten çok daha fazla tehlikeye yol açar, salınım artmaya başlayınca da bunun sönümlenmesi oldukça zordur, hızla sallanan salıncağın uzun süre sonra yavaşlayarak durması gibi)... Hatta yanlış hatırlamıyorsam, gazetelerde şu örnek verilmişti: “Kö
prüden arka arkaya tanklar geçse o derece risk oluşturmaz ama, bir tabur asker uygun adımla kö
prüyü geçmeye çalışırsa, bu daha büyük tehlikedir.” Ayakların aynı anda yere vurması yüzünden...
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
30 Ekim 1973: Tören Alanı-Yayaların yürüyüşü Başladı...
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
30 Ekim 1973: Yoğun Yaya Geçişi
İlk 24 saat içinde; 28.126 motorlu araç kö
prüden geçti. Bu rakam; 402 araba vapurunun taşıyacağı araç adedine eşitti. Kö
prü 440 milyon liraya maloldu.
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
Kö
prünün açıldığı hafta
Kö
prüden yayalara (iki kenardaki yaya yollarından geçmeleri şartıyla) geçiş; 2 Mayıs 1974’de verildi (Geçiş ücreti 1 lira). Kö
prünün taşıyıcı ayaklarının (daha doğrusu kulelerinin) dördünde de yayaları yukarıya taşıyan dev asansörler mevcuttu ve yayalar bunları kullanarak kö
prüye çıkarlar, yürüyerek karşıya geçince de, yine buradaki kulelerin asansörlerini kullanarak aşağıya inerlerdi. Ancak kö
prüden aşağıya atlayanların sayısının artması yüzünden birkaç yıl sonra yayalara yasak geldi ve bundan böyle kö
prü, günümüze kadar yaya özürlü olarak hizmetine devam etti.
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
Beylerbeyi gişeleri
Fotoğrafların bir kısmında: 1973'de, Karayolları Genel Müdürlüğü Matbaası'nda basılarak halka dağıtılan; “İstanbul Boğaziçi Köprüsü” adlı kaynaktan yararlanılmıştır. Bu kıymetli ve harikulâde fotoğraflar:
Cengiz ARAT, Sami BÖREKÇİ ve
Meriç CENGİZ tarafından çekilerek, adıgeçen kaynakta yeralmışlardır. Sözkonusu birtakım görsel malzeme, şahsi koleksiyonumuzda yeralan 1973 basımlı bu kaynaktan scan edilmiştir. Kaynak;
Şadi DİNÇÇAĞ tarafından derlenmiş olup, mesaj metni tarafımızdan dizilmiştir. Görsel malzemenin diğer bölümü;
kartpostal arşivimizden ve muhtelif
gazete küpürlerinden alınarak metnin aralarına serpiştirilmiştir.
BOĞAZ KÖPRÜSÜ GEÇİŞLİ İETT HATLARI:
Boğaziçi Kö
prüsü 30 Ekim 1973’de hizmete girdikten bir süre sonra; 121, 122, 123, 124 ve 125 numaralı hatlar sefer konuldu (Kemal Çevik, hatam varsa düzeltin).
121 – Taksim-Bostancı (Taksim-Beşiktaş-Kadıköy-Bostancı)
122 – Taksim-Bostancı (Taksim-Harbiye-Şişli-Mecidiyeköy-Kadıköy-Ziverbey-Bostancı)
123 – Beşiktaş-Kartal (Beşiktaş-Kadıköy-Bostancı-Kartal)
124 – Taksim-Bostancı (Taksim-Harbiye-Şişli-Mecidiyeköy-Kadıköy-Bağdat Caddesi-Bostancı)
125 – Yenikapı-Üstbostancı (Yenikapı-Vatan C.-Edirnekapı-Mecidiyeköy-Kadıköy-Bağdat C.-Üstbostancı)
Ardından da 2 hat daha:
101 – Beşiktaş-Beykoz (Beşiktaş-Beylerbeyi-Kanlıca-Beykoz)
111 – Beşiktaş-Üstbostancı (Beşiktaş-Çamlıca-Bulgurlu-Kozyatağı-Üstbostancı)
1979’da da 4 yeni hat daha:
110 – Beşiktaş-Kadıköy (Beşiktaş-Bağlarbaşı-Zeynep Kâmil-Kadıköy)
112 – Beşiktaş-Üstbostancı (Beşiktaş-Ziverbey-Kazasker-Üstbostancı)
120 – Mecidiyeköy-Kadıköy (Mecidiyeköy-Bağlarbaşı-Zeynep Kâmil-Kadıköy)
124A – Mecidiyeköy-Bostancı (Kızıltoprak-Bağdat C.-Bostancı)
(Aynı yıl sonu, 121 ve 122 hatları iptal oluyor).
Büssing-Consul 47D otobüsler Oto-Yol’dan 1970-72 yılları arasında, ilk önce 130 adet (1110-1239) alınmalarına rağmen, İstanbul Belediyesi’nin kararıyla, sadece kö
prü geçişli hatlarda kullanılmak üzere 1973’de son bir parti daha ısmarlanıyor. 50 adet alınması tasarlanan Büssing’ler, her nedense 48 adet devreye giriyor (1240-1287)... Gerçi bunlar geldikten bir süre sonra diğer şehiriçi İETT servislerine de verildiler ama, aslında adı geçen 48 yeni Büssing, Boğaziçi Kö
prüsü’nün şerefine satın alındılar. Kö
prünün açılış günü olan 30 Ekim’de, yaya misafirleri 30’dan fazla yeni Büssing-Consul 47D tören alanına taşıyor...
Kö
prü geçişli 125 Numaralı hat, o yılların en uzun hatlarından biriydi. Yenikapı meydanından kalkarak, Vatan Caddesi’ni boydan boya kateder, sonra da çevre yolundan kö
prüye ulaşır, buradan da Bağdat Caddesi’ne girerdi. Caddeyi sonuna kadar gittikten sonra, Bostancı kö
prüsüne varmadan sola sapar, Suadiye tren istasyonu alt geçidinin altından Ayşe Kadın’a çıkar, oradan da sağa dönerek Üstbostancı’ya varırdı. O yıllarda körüklü İETT otobüsleri olmadığı için, 125 numaraya sadece Leyland verirlerdi. Karşıya vapur+tren+otobüsle geçmeye alışmış olan İstanbullular için bu hat öyle bir nimetti ki, Yenikapı’dan kalktıktan sonra, daha Vatan Caddesi’ni bile yarılayamadan ful dolardı. Arka kapıları (o yıllarda binişler arka kapıdandı) kapanamaz, insanlar dışarı sarkarlardı. Leylandların maksimum yolcu taşıma sınırı olan 75 rakamı %50 fazlasıyla rekorlar kırardı. Basık olan otobüsün, havalandırma açıklıkları olmayan alçak tavanı ve daracık pencerelerinden dolayı, aracın içi Sofular hamamına dönerdi. 125’e arka kapıdan kilolu binip ön kapıdan dal gibi inenlerin hikâyeleri, o yılların revaçta olan şehir geyiklerindendi... Bu mobil hamamda herkes, yol boyunca sürekli olarak birbiriyle kavga ederdi.
Normal otobüs bileti 1 liraydı ama, Kö
prü geçişli hat olduğu için, kö
prüyü geçip Astsubay Okulu durağına gelene kadar, 1 lira da ekstra kö
prü geçiş ücreti olmak üzere (toplam 2 lira) alınırdı. Otobüslerin ön sağ camlarına çaprazlamasına “
Köprü geçişlidir” yazısı olan bir tabelâ konulurdu. Suadiye’ye döndükten sonra ise araç rahatlar ve oturacak yer bile boşalırdı ama ne çare... Zaten son durağa 2 kalmış olurdu... Aralık 1978’deki notlarıma göre ise, hattın başından sonuna kadar (tam kıta) ücreti; 5 lira... Bu hat, bu derece yoğun çalışmasına rağmen, herhalde çok uzun mesafe olduğundan dolayı 1979-80’de iptal edildi.
Kö
prü geçen İETT otobüslerinde, ilk zamanlarda yer kapma yarışı da enteresandı... Herkes otobüsün sağ tarafındaki koltuklara oturmak isterdi. Böylece kö
prünün üzerinden geçerken, sağda oturanlar denizi 64 metre yüksekten görme şerefine (!) erişirlerdi. Bütün otobüs ahalisi eğilip eğilip, teee aşağılara bakardı... Halbuki su işte, hiç mi görmediniz? (Şimdi dalga geçiyorum ama, o günlerde ben de devamlı kafamı uzatarak aşağıya bakardım). Orta yaşlı bazı kadınlar Leylandların çiftli sağ koltuklarına oturup, cam kenarındaki boş yeri de ellerindeki torba, çanta, paket ya da manto gibi materyallerle rezerve ederler, oturmaya kalkanları da;
“Ayol, buranın yeri var!... Eltim oturcek buraya... Bak bilet alıyor arkada!... Hem zaten iki saattir kuyrukta ayakta bekliyoruz!...” şeklinde, yüzdeyüz haklıymış izlenimi uyandıracak bir tavırla uyarır, cevap verecek olanı tersler, bu da yetmezse münakaşa ederlerdi. Gergin geçen bu zaman diliminde, elinde biletlerle adı geçen elti (bazen de görümce) ayakta duranları yararak gelir ve şahsına ayrılmış ve de uğrunda kavgalar edilmiş koltuğuna oturur, münakaşa böylelikle sona ererdi. Ama ayakta kalanlar da yol boyunca bunlara bakarak ters ters mırıldanırlardı...
O yıllarda Boğaziçi Kö
prüsü’nün Beylerbeyi çıkışında, her iki yöne de karşılıklı olarak hizmet veren bilet gişeleri mevcuttu. Araçlar ve İETT otobüsleri, her geçişlerinde kö
prüye girmeden önce para öderlerdi. 1980’lerde Asya yakasından Avrupa yakasında geçişlerdeki Beylerbeyi dönüş gişeleri kaldırılarak, geçiş ücreti 2 ile çarpıldı ve Avrupa yakasından Asya yakasına geçiş ücretine eklendi... Bu uygulamayı bir kazanç gibi gören bazı uyanıklar, ücretsiz geçip dönüşte arabalı vapurla geri dönmeyi denedilerse de, zamanaşımına uğradılar ve para tasarrufu da yapamadıklarından ötürü bayağı bir hayal kırıklığı yaşadılar...
1981 Toplu Taşıma haritasına göre ise, kö
prü geçişli 9 İETT hattı vardı:
101 – Beşiktaş - Beykoz (Anadolu Sahilden)
110 – Beşiktaş – Kadıköy (Bağlarbaşı-Zeynep Kâmil’den)
111 – Beşiktaş – Üstbostancı (Çamlıca-Bulgurlu’dan)
112 – Beşiktaş – Üstbostancı (Ziverbey-Kazasker’den)
120 – Mecidiyeköy – Kadıköy (Bağlarbaşı-Zeynep Kâmil’den)
123 – Beşiktaş – Kartal (Bağlarbaşı-Zeynep Kâmil-Altıyol-Bağdat Caddesi’nden)
124 –Mecidiyeköy – Bostancı (Bağlarbaşı-Zeynep Kâmil-Altıyol-Bağdat Caddesi’nden)
124A - Mecidiyeköy – Bostancı (Kızıltoprak-Bağdat Caddesi’nden)
125 – Yenilevend – Kadıköy (Bağlarbaşı-Zeynep Kâmil’den)
(Taksim’den kalkan Boğaziçi Kö
prüsü geçişli İETT hattı ise hiç yoktu).
1979’da Mercedes O-302’ler gelince öncelikle boğaz geçişli hatlara verildiler. Leylandlar bu hatlardan peyderpey çekildiler... Ardından da körüklü İkaruslar cömertçe bu hatlarda servise başladılar... O yıllarda Halk otobüsü sistemi gelişmediği için, seferler yalnızca kırmızı-Beyaz İETT araçlarıyla yapılırdı.
Kö
prünün inşaatının başladığı 1970’de Denizyolları da “
İstinye-Paşabahçe” arasına Feribot (İstanbullu ağzıyla; Arabalı Vapur) servisleri koydu... 1 adet arabalı vapur, 40’ar dakikalık aralarla kuzey yerleşimlerini (Sarıyer ve Beykoz civarlarını) birbirine bağladı. Ama Boğaz Kö
prüsü’nün açıldığı yıl tamamen çaptan düştü ve 1974’de iptal edildi... Bu hattın gemisi Kartal-Yalova’ya ilâve edildi (2’den 3’e çıkarıldı). Kabataş-Üsküdar ve Sirkeci-Harem arabalı seferleri ise devam etti. Yalnızca Harem hattında 24 saat boyunca sürekli yapılan seferlerin son kalkış saatleri gece; 22.00’ye geri çekildi. Aynı şekilde Şehirhatlarının lokomotif hattı olan; “
Karaköy-Haydarpaşa-Kadıköy”ün son kalkışları da, gece 01.30’dan -> 24.00’e çekildi. Sefer sayıları da %20 azaltıldı...
Kö
prüyle birlikte, yavaş yavaş kıta atlayan dolmuş hatları da devreye girmeye başladı:
Taksim-Bostancı, Taksim-Kadıköy gibi... Plymouth, Dodge ve Chevrolet’lerle yapılan bu seferler, zamanla İETT’yle yarışmaya başladılar...
Ellerinde, kö
prünün açılışıyla ya da inşasıyla ilgili resimleri veya dokümanları olan varsa, onları bu bölümde biriktirelim...
----------
1. BOĞAZİÇİ KÖPRÜSÜ�NÜN İNŞAATINDAN EK FOTOLAR: [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] 31 Ağustos 1972: 5 milimetre kalınlığındaki tellerden oluşan halat, semerde (kulenin tepesinde) ayarlanıyor... Çalışanlar, kulelerden birinin en tepe noktasındalar ve rakım tamı tamına: 165 metre...
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
Beylerbeyi kulesinden, inşaatları biten bilet gişelerinin ve çevre bağlantı yollarının asfaltlanma görünümü... Soldan kıvrılarak giden yol, Beylerbeyi-Çengelköy sahil yoluna inmekte...
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] 3 Ekim 1972: Ortaköy Kulesi�nde, ortalama 150 metre yükseklikte canla başla çalışanlar... Ana kablolar bandajlanarak izole ediliyor. Arkada Kuruçeşme (GS) Adası ve Kuruçeşme kömür depoları, daha geride ise Bebek Koyu...
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
Ortaköy Kulesi�ne çekme halat yöntemiyle tırmanmakta olan işçiler... Aşağıda tüm ihtişamıyla Ortaköy Camii... Gerideyse sisler altında İstanbul silueti...
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] 2 Mayıs 1973: Tabliyelerin montajı tamamlanmış... Bunların taşıyıcı halatlara bağlantıları kontrol ediliyor. Yaklaşım viyadükleri hazır... (Kaynak: İstanbul Boğaziçi Kö
prüsü-1973)
1. BOĞAZİÇİ KÖPRÜSÜ'NÜN İNŞAATINDAN EK RESİMLER-II [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
Beylerbeyi Kulesi�nden Ortaköy tarafının görünüşü... Etiler yavaş yavaş şekillenmeye başlamış. Ortadaki viyadük, Yıldız-Beşiktaş ayrımını sağlayacak olan geçittir. Viyadüğün ardında kalan yerleşme ise Balmumcu...
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] 8 Mart 1972: Ortaköy Kulesi�nde yerçekimine ve yükseklik korkusuna meydan okuyarak semer bağlantılarını sağlayan çalışanlar (Ben resme bakarken dahi başım dönüyor). Aşağıda Lido�nun yüzme havuzu.
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
Ankraj kitlesi. Kule temellerinin birinin kazısı ve sırt güçlendirme çalışmaları...
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] 11 Ekim 1972: Tabliyelerin asıldığı bir çift ana taşıyıcı kablonun herbiri, 15.000 ton (onbeş milyon kilo) ağırlığı taşıyabilecek şekilde tasarlanmışlardır (Çifti; 30.000 ton yükü kaldırabilecek kapasitededirler). Bu kabloların herbirinin içinde 5 milimetre çapında, toplam 10.412 adet bükülmüş tel bulunmaktadır. Bu teller biraraya geldiklerinde; 60 santim çapında, devasa bir halat şeklini almaktadırlar.
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] 9 Aralık 1972: İşçilerden biri yürüye yürüye Beylerbeyi�nden Ortaköy�e geçiyor... İşçideki şu rahatlığa bakar mısınız? Sanırsınız bu zat, yerden 160-165 metre yükseklikte değil de, İstiklal Caddesi�nde vitrinlere baka baka gezinmekte sanki... İçinde (daha doğrusu üzerinde) bulunduğu durumu öylesine kanıksamış ki, tutunmaya dahi ihtiyaç duymuyor!... Resmin sağ kısmındaki ağaçlıklı alan �Fethi Paşa Korusu� ve günümüzde de hâlâ yeşillikler içinde. Ama diğer boş alanlardan bugün eser yok...
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] 3 Ağustos 1973: Ortaköy Kulesi�nde semer çalışmalar
Kaynak: Akın Kurtoğlu