Tekil Mesaj gösterimi
Alt 06 Nisan 2010, 07:10   #1
Çevrimdışı
Sevda
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Satranç Nedir \Tarihçesi + Satrançta 64 Öneri..





Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.

Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.


Tarihçesi
Asırlardan beri süregelen ve süregelecek bir oyun. Gerçek bir strateji. Gerçek bir beyin cimnastiği. İranda zamanın padişahı tarafından savaş stratejisi olarak geliştirilmiş bir sistem daha sonra oyun halini almış ve günümüze kadar gelmiştir.
Satrancın, zamanımızdan en az 4000 yıl önce Mısır'da oynandığına dair bulgular piramitlerdeki kabartmalarda bulunmaktadır. Oyunun bugünkü adını alması, MS 3. - 4. yüzyıllarda Hindistan'da, oyuna "ÇATURANGA" denmesi ile başlar. Tarihçiler satrancın (daha doğrusu çaturanga'nın) din zulmünden kaçan budist rahipler yoluyla Çin'e götürüldüğünü düşünmektedirler.

Satranç ile ilgili ilk yazılı belgeler Hindistan'dan kalmadır. Daha sonra satranç İran'a, onlardan Araplara, Endülüslüler sayesinde de İspanya üzerinden Avrupa'ya yayılmıştır. Bizans İmpratorluğu ile de karşılaşma önemli bir dönüm noktasıdır. Yüzyıllarca satranç, yavaş stratejik bir oyundu. 1400'lü yılların sonunda iki uzun menzilli taşın (Fil ve Vezir) icadıyla oyun hareketlendi. Arap ve Avrupa el yazması kitaplardan sonra, İspanyol Lucena'nın ilk basılı satranç kitabında (1497) satrancın o zamanki yeni kuralları açıklandı. O zamandan bugüne kadar, satranç oyununun kuralları değişmeden gelmiştir. İspanya'dan sonra, İtalya, Fransa, Almanya, Amerika Birleşik Devletleri ve Rusya'da satranç hızla yaygınlaştı. 15. yüzyılda İspanyol Lucena, 17. yüzyılda İspanyol El Greco, 18. yüzyılda Fransız Philidor'un satranç kitapları vardır. 19. yüzyıl sonlarında satrancın büyük yıldızları belirdi: Anderssen, Morphy, Rubinstein ve Steinitz. 1850'lerden başlayarak, güçlü oyuncuların katıldığı turnuvalar yapıldı. Sonunda, 1886'da o zamanın en kuvvetli iki satranç oyuncusu arasında, ilk dünya satranç şampiyonluk karşılaşması oynandı: Steinitz ve Zukertort. Steinitz bu maçı, 10 galibiyet, 5 beraberlik ve 5 yenilgi (+10 -5 =5) alarak kazandı.


Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.



satranç nasıl oynanır , satranç tahtası

1. Yaptığınız her hamlenin bir amacı olsun.
2. Rakibin her hamlesinin amacını anlamaya çalışın. Oynadığı taşın gidebileceği yerlere bakın.
3. Girişken ama amaçlı oynayın. Gereksiz değiş-tokuştan kaçının.
4. Rakibin stilini biliyorsanız, bundan yararlanın. Fakat sonunda, konuma göre oynayın.
5. Rakibin hamlelerini göz ardı etmeyin.
6. Gereksiz yere şah çekmeyin. Anlamı varsa şah çekin.
7. Rakibin bütün tehditlerine yanıt bulun. Bunu yaparken kendi konumunuzu geliştirin ve karşı tehdit yapın.
8. İnisiyatifi almaya çalışın. Zaten varsa, onu koruyun. Yoksa ele geçirmeye çalışın.
9. Değiş-tokuşlarda, en azından verdiğiniz kadar taş alın.
10. Değiş-tokuşlarda, en değersiz taşla almaya başlayın, tabi başka bir taşla almak için geçerli bir neden yoksa.
11. Kayıplarınızı en aza indirin. Taş kaybediyorsanız, mümkün olduğunca az kaybetmeye çalışın.
12. Taş kaybediyorsanız, karşılığında olabildiğince çok almaya çalışın.
13. Hata yaparsanız, savaşmaktan vazgeçmeyin. Rakip avantaj elde ettikten sonra gevşeyip, sizin kurtulmanıza yol açabilir.
14. Kayıp durumda değilseniz, hiçbir zaman rakip sizin tehdidinizi görmeyecek diye riskli bir hamle yapmayın. Kayıp durumdaysanız zaten kaybedecek bir şey kalmadığı için bunu yapabilirsiniz.
15. Kendi analiz gücünüze güvenin. Rakibin hamlesinin amacını göremediyseniz, bir amaç taşımadığını varsayın.
16. Geçerli bir nedeni yoksa feda yapmayın.
17. Eğer rakibin fedasını kabul etmek veya etmemek arasında bir karar veremiyorsanız, kabul edin.
18. Çok aletle hücum edin. Sadece 1-2 aletle hücum etmeyin.
19. Rakibin çifte tehditlerine dikkat edin. Bunun için, korunmasız taşlarınızın ve zayıflıklarınızın neler olduğunu saptayın.
20. Merkez için oynayın. Onu koruyun, kontrol edin, ele geçirin ve etkileyin.
21. Merkezi, piyonlarla ele geçirmek için savaşın.
22. Dikkatsiz piyon hamleleri yapmayın. Açılışta mümkün olduğunca az piyon hamlesi yaparak gelişiminizi tamamlayın.
23. Mantıklı olmak koşuluyla, merkez piyonlarınızı iki kare sürün.
24. Açılışta, mümkün olduğunca, sadece merkez piyonlarını oynayın. Tabi açılışın temelinde diğer piyonları oynamak yoksa.
25. Fillerinizi, merkez piyonlarını tek sürerek önlerini kapatmadan önce geliştirmeye çalışın.
26. Aletlerinizi, özellikle de atlarınızı olabildiğince çabuk merkeze doğru geliştirin.
27. Amaçlı bir şekilde gelişin. Sadece geliştirmiş olmak için bir aleti oynamayın.
28. Zaman veya hamle kaybetmeyin. Her hamlede yeni bir alet geliştirmeye çalışın. Açılışta, geçerli bir nedenin yoksa aynı taşı iki veya daha fazla kere oynamayın.
29. Gelişimde, tehditler de yapmaya çalışın. Fakat gereksiz tehditler yapmayın.
30. Öncelikle minör aletleri (atları ve filleri) geliştirin. Şah kanadındaki aletleri, vezir kanadındakilerden daha önce geliştirin ve atları fillerden önce geliştirin.
31. Değiş-tokuşlarda da fillerinizi geliştirmeye çalışın.
32. Gelişim avantajınız varsa, bunu değerlendirmek için hücum edin. Hücum etmezseniz, karşı taraf gelişimini tamamladığında avantajınız kalmaz.
33. Eğer açılışın gereği değilse, vezirinizi çok erken çıkmayın.
34. Taşlarınıza olabildiğince alan yaratmaya çalışın.
35. Açık hatları ele geçirin.
36. Kalelerinizi açık hatlara gelin veya açılacak olan hatlara gelin.
37. Erken rok atın.
38. Rakibin rok atmasına engel olmaya çalışın. Onu merkezde kalmaya mahkûm edin, özellikle açık oyunlarda.
39. Rakibinizin taşlarını açmaza alın. Kendi taşlarınızın açmaza girmemesine çalışın. Açmaza alınmışsanız, en kısa zamanda açmazdan kurtulmaya çalışın.
40. Açmaza aldığınız taşları, eğer yararlı bir amacınız yoksa almayın. Mümkünse onlara başka taşlarla da, (özellikle piyonlarla)hücum etmeye çalışın.
41. Rok attıktan sonra, zorunlu olmadıkça şahın önündeki piyonları oynamayın.
42. Rakip şaha hücum etmek için, etrafındaki karelerden birini seçin.
43. Rakibin, sizin filinizle aynı renkte fili yoksa bu filinin hücum edebileceği kareler seçin.
44. Karşıtsız filinin rengindeki karelerde taktik olanaklar araştırın.
45. Hücum eden taşlarınızı, diğer taşlarınızla hücumda destekleyin.
46. Taktik fırsatlar başka tülü gerektirmiyorsa, bataryada en önde en değersiz taşınız olsun.
47. Hamlelerinizin etkinliğini artırın. Esnek ve çok amaçlı hamleler yapın.
48. Bir hatta kontrolünüzü artırmak için, kalelerinizi çiftleyin. Gerekirse vezirinizi de o hata getirin.
49. Açık mı, kapalı mı bir oyun olduğunu irdeleyin ve ona göre oynayın.
50. Açık oyunlarda fillerinizi koruyun, kapalı oyunlarda atlarınızı koruyun.
51. Fillerinizi etkin hale getirmek için, piyonlarınızı öbür renkteki karelere getirin.
52. Zayıflıklarınız, rakibin etkin filinin ters renkteki karelerde olsun.
53. Materyal olarak öndeyseniz veya hücuma uğruyorsanız, taşları değiş-tokuşla azaltın. Materyal olarak gerideyseniz veya hücum yapıyorsanız, değiş-tokuşlardan kaçının.
54. Bir plan yapın, onu uygulayın ve planınıza sadık kalın. Planınızı sadece gerekiyorsa değiştirin.
55. Alan avantajı elde etmek için, genellikle zamandan fedakârlık etmeniz gerekir.
56. Kramp durumdaysanız, değiş-tokuşlarla rahatlamaya çalışın.
57. Kötü aletlerinizi, rakibin etkin aletleri ile değiş-tokuş yapın.
58. Eğer konumun özellikleri belirsizse, planınızı gizleyin. Planınızı açığa vurmayan hamleler yapın.
59. Alan kazanmak veya hat açmak için, piyonlarınızı ilerletin.
60. Eğer merkez bloke ise, rok atmakta acele etmeyin. Hangi kanada rok atacağınıza rakibin planını anlayıp öyle karar verin.
61. Eğer gelişimde geriyseniz, oyunu (özellikle merkezi) kapalı tutun.
62. Küçük avantajları biriktirin. Tek bir avantaj oyunu kazanmaya yetmeyebilir. Ama birkaç avantaj size oyunu kazandırır.
63. Yedinci yatayı ele geçirmeye çalışın (özellikle kalelerinizle).
64. Analitik yöntemi kullanın. Ne yapacağınızı bilmiyorsanız, önce konumu değerlendirin ve bu değerlendirmenizle ilgili uygun soruları sorun.

Satranç bana göre bir hata oyunudur. Satranç oyununda en az hata yapan kazanır. Bunun için oyundayken bazı kurallara ve prensiplere uymak gerekmektedir. En basitinden açılışların devam yollarını bilmiyorsanız, oyunda iken zorlanırsınız. Tüm açılışları ezberlemek gibi girişimlerde de bulunmanızı tavsiye etmiyorum açıkçası. İlahi açılışları öğrenmem şart diyorsanız, size gerekli olabilecek açılışları öğrenin. Öğrendiğinizin bir açılışın mutlaka tüm devam yollarını bilmelisiniz.


Ben bunca yıldır satranç ile uğraştığım hâlde açılışları ezberleme gibi bir hevesim olmadı. Oynarken hep klasik hamleler yaptım ve hep basit düşündüm. Basit düşünme satranç oyunu için bir vazgeçilmezdir. Satranç oyununda gereksiz yere kafa yormak yerine basit bir düşünme ile 4 hamle sonrasını bile tahmin etme şansınız oluyor.


Van Satranç Eğitim Merkezi’nde bazen ustaların maçlarını izlerim. İnanın o kadar çok hızlı oynarlar ki, size sadece maçın sonucunu görmek kalıyor. Tabi bir de Türkiye geneli ustalar ve dünya geneli ustaları düşündüğümüzle hızın ne kadar etkili olduğunu da görebiliyoruz.


Bazen birileriyle oynadığımda başka biri gelir oyunu izler. Aslında oyunu izlemesi güzel bir şeydir. Ancak oyunu izleyen kişi veya kişiler oyuna müdahale etmemelidir. Çünkü satranç oyunu 2 kişi arasında oynanır. Üçüncü kişiye oyunu izlemek kalıyor.


Bu aralar ben de körleme satranç oyununda kendimi geliştirecektim. Ancak yoğun olduğum için bir türlü motive olamadım. Artık liseden mezun olunca kendimi körleme satranç oyununda geliştiririm. Eğer sizin zamanınız varsa körleme satrancı öğrenmenizi ve geliştirmenizi tavsiye ediyorum.


Satranç oyununu, kuralları bütünüyle iyice öğrendikten sonra yukarda 64 tane önerimi uygularsanız iyi bir oyuncu olacağınızı ümit ediyorum. Bu konuda anlamadığınız bir nokta varsa lütfen benimle irtibata geçiniz.

Başkası ne derse desin. “Neyin söylendiği değil, kimin ne söylediği önemlidir.”

.....
Satranç, iki oyuncu arasında oynanan bir zeka oyunudur. Bu oyun satranç tahtası denilen 8 x 8 'lik kare bir alan üzerinde satranç taşları ile oynanır.
Toplam 64 karenin yarısı siyah, yarısı beyaz renklerden oluşur. Taraflar beyaz ve siyah renkli taşları alırlar, her oyuncunun bir seferde bir hamle yapmasıyla oyun gelişir. Oyunun başında beyaz ve siyahların 16 taşı bulunur. Bunlar bir Şah, bir vezir, iki kale, iki fil, iki at ve sekiz piyondan oluşur. Oyunun amacı karşı tarafın şahını mat etmektir.
Satranç 6. yüzyılda Hindular tarafından oynanmaya başlanmış, oradan dünyaya yayılmıştır.
Oynanışı


Amacı

Oyunun amacı rakip şahı mat etmektir. Bunun anlamı rakip şahın bulunduğu karenin tehdit altında bulunması ve tehdit altında olmayan bir kareye kaçış ya da tehdidi engelleyecek başka bir hamlesinin olmamasıdır. Eğer bir oyuncunun şahının bulunduğu kare tehdit altında olmadığı halde bu oyuncunun legal hamlesi kalan tek taşı şahı ise ve de şahının tehdit altında olmayan bir kareye yapabileceği bir hamlesi yoksa oyun pat olur, yani berabere biter. Ayrıca oyun herhangi bir anda oyunculardan birinin yenilgiyi kabul etmesi veya bir oyuncunun beraberlik teklif etmesi ve diğerinin de bunu kabul etmesiyle de sona erebilir. Oyun sırasında taşları avantajlı yerlere yerleştirerek rakibin hareketini kısıtlamak ve rakibin taşlarını almak yoluyla gücünü azaltmak esastır. Her taş, kurallara göre ulaşabileceği bir karedeki rakip taşın bulunduğu kareye yerleşerek, yerinden ettiği taşı oyun dışı bırakma gücüne sahiptir, buna taş almak denir. Alınan taş oyuna bir daha geri dönemez ancak bulunduğu hattın son karesine varan bir piyon, oyun haricinde bulunsun bulunmasın, arzu edilen başka bir taşla değiştirilebilir.

Taşların Hareketi


Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.

ŞahBoş olduğu takdirde hemen bitişiğindeki karelere gidebilir, tek hamlede daha uzak karelere gidemez.
Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.

VezirBoş olan karelere hem dikey hem çapraz hareket edebilir. Kale ve filin hareketlerinin birleşimi şeklinde hareket eder.
Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.

FilÖnünde bir engel bulunmadıkça çaprazlarda hareket eder. Fillerin biri daima beyaz, diğeri daima siyah karelerde hareket eder.
Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.

KaleYatay veya dikey bir hat üzerinde başka bir taşın olduğu kareye kadar serbestçe hareket edebilir. Kale, bulunduğu hattın üzerinde hareket yönünde rakibe ait ilk taşı almak potansiyeline de sahiptir.
Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.

AtHerhangi bir yönde 2 kare ve buna dik yönlerden birinde bir kare ilerler. İlerlerken geçtiği karelerin dolu olmasından etkilenmez. Hareketini bitirdiği karede rakip taş varsa bu taşı alır. (L şeklinde ilerler.)
Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.

PiyonPiyonlar önlerinde taş bulunmadıkça, ileriye doğru ve düz olarak ilerlerler. Piyonlar açılışta (ilk hamlelerinde) isterlerse iki kare ilerleyebilirler. Piyonlar ileriye doğru tek kare çapraz olarak diğer taşları alabilirler. Sekizinci sıraya ulaşan piyonlar oyuncunun istediği herhangi bir taşa (Şah hariç) terfi ederler. Bu taş genellikle en güçlü taş olan Vezir olur.Rok Yapmak Şah ve Kaleyle yapılan 2 hamlenin oluşumundan oluşan tek bir harekettir. Oyunda en fazla bir defa yapılabilir. Arada başka hiçbir taş yoksa ve şah ile kale hiç oynamamışlarsa ve şah tehdit altında değilse, Rok yapmak için Şah Kaleye doğru iki hamle atar. Aynı hamlenin devamı olarak, Kale Şahın üzerinden atlar ve yanına yerleştirilir. Şahın geçeceği karelerin de tehdit altında olmaması gerekir. Şahla, vezir tarafındaki kaleyle yapılan roka, uzun rok, şahla şah tarafındaki kalenin yaptığı roka ise kısa rok denir.
Satranç Notasyonu

Satrançta genel olarak cebirsel notasyon kullanılmaktadır. Satranç tahtasında düşey sütunlarda birer harf (a, b, c, d, e, f, g, h) ve yatay sütunlara birer sayı (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ) konulur. Böylece her kare bir harf ve bir de sayı ile belirlenmiş olur. Örneğin, sol alt kare a1, sağ üst kare de h8 ile belirtilir.


Ayrıca taşları ve hamleleri yazmak için şu kısaltmalar kullanılır:
  • Taşlar
    • Ş : Şah
    • V : Vezir
    • K : Kale
    • A : At
    • F : Fil
  • Hamleler
    • 0-0 : Küçük Rok
    • 0-0-0 : Büyük Rok
    • x : Taş Alma
    • + : Şah
    • ++ Çifte şah
    • # : Mat
    • = : Terfi
  • Yorumlar
    • ! : Kuvvetli Hamle
    • !! : Çok kuvvetli Hamle
    • ? : Zayıf Hamle
    • ?? : Büyük Hata
    • ?! : Şüpheli Hamle
    • !? : İlginç Hamle
    • : Zorunlu Hamle
İstisnalar


Geçerken Almak Beşinci sıraya ulaşmış bir piyon, yan sütunlardaki rakip piyon kendi ikinci sırasından dördüncü sırasına giderse hemen sonraki hamlede onu dördüncü değil üçüncü sıraya gitmiş varsayarak alabilir. Buna geçerken alma (en passant) denir.

(aLınTı)


Konu Cemalizim tarafından (06 Nisan 2010 Saat 20:50 ) değiştirilmiştir.
 
Alıntı ile Cevapla

IRCForumlari.NET Reklamlar
sohbet odaları eglen sohbet reklamver